Hvad vil Asta Filmklub stå for?

Hvad er ASTA’s eksistensberettigelse?

• Et mødested om filmen, inklusive de ekstra features, der knytter sig til den.
  • De korte præsentationer af filmen (dens instruktør, baggrundsstof m.v.).
  • Asta som et samlingspunkt – med muligheden for allehånde sideaktiviteter med lokale resurser.
  • Asta repræsenterer en udvidelse af adgangen til film i lokalområdet – vist i det tiltænkte format: biografen.
  • Astas filmvalg og aktiviteter i øvrigt skal tilstræbe at gøre os klogere på os selv og den verden, vi lever i. En ledetråd i filmvalget bør være mangfoldigheden (i bredden af filmlande, fortælleteknikker og temaer).

Nogle kriterier for valget af film

• der viser verdener, som vi ikke kender
  • om fællesskab med andre mennesker.
  • der medvirker til at få beskuerne til at tale om ting, som man ellers ikke taler om.
  • film, der udfordrer/opfordrer til efterfølgende samtale.

Opgaverne – og skærpet fokus på dem?

• Samtalen om filmen. Mange af Astas medlemmer indgår allerede i små vennekredse, der mødes om (og før/efter) månedens film. Kan vi understøtte disse klynger (faciliteter som et kommenteringsspor på den kommende hjemmeside?)??
  • Kommenteringssporet bør primært være medlemmernes – med en bevidst nedtonet rolle for bestyrelsen.

ASTA BASTA

• En børnefilmklub efter Asta-konceptet for aldersgruppen: ca. 7 – 10 år, samt forældre/anden nær voksen.
  • Filmene vises i Bio Næstved.
  • Filmene vises på fire søndage pr. sæson.
  • Første film vises 29. januar 2023.
  • Læs mere her

Asta Filmklubs bestyrelse, november 2022